Over onze school

De Meander

Onderwijszorgvoorziening de Meander is een samenwerking tussen De Twentse Zorgcentra en Attendiz. De school is een nevenvestiging van Onderwijs Centrum het Roessingh. De Meander is een “tweedelijns school” voor leerlingen met gedragsproblematiek die een zeer intensieve ondersteuning en begeleiding behoeven.

We treffen leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag. Het zijn leerlingen die de schoolomgeving van een andere vorm van speciaal onderwijs niet aankunnen terwijl er wel sprake is van leerbaarheid. Het zijn leerlingen die voortijdig uit het (speciaal) onderwijs dreigen te geraken of al enige tijd uit het onderwijs zijn (thuiszitten).

Onderwijs zorgconcept

Op dit moment hebben we vier klassen. De leeftijd van de leerlingen varieert van +/- 6 tot 18 jaar. Verlenging van de schoolperiode tot 20 jaar behoort tot de mogelijkheden.

De Meander heeft zowel leerlingen die thuis wonen als leerlingen die op De Losserhof of in een andere woonvoorziening wonen. Ze komen uit meerdere omliggende gemeentes in Twente.

Alle leerlingen van de Meander hebben een toelaatbaarheidsverklaring categorie 3 (TLV zware bekostiging) en daarnaast een zorgindicatie voor 7 uren per week (JW) of 9 dagdelen (WLZ). Met deze gelden kunnen wij 1 op 2 ondersteuning realiseren, dat wil zeggen dat 1 begeleider met 2 leerlingen werkt.

In elke groep van max 7 leerlingen werkt dagelijks een vast team dat bestaat uit een medewerker van DTZC en daarnaast 2 medewerkers van Attendiz (leerkracht en onderwijsassistent). Standaard werken er 3 mensen in de klas. De medewerker zorg is onderdeel van het team.

De leerlingen financieren als het ware met elkaar de medewerker van de zorg die vast in de klas ingezet wordt. Met de expertise van de zorg en uit het onderwijs creëren we een goede mix om zo deze leerlingen de beste hulp te bieden voor het onderwijsleerproces. In dit onderwijszorgconcept neemt de zorgmedewerker vooral de gedragscomponent voor haar rekening en neemt de leerkracht verantwoordelijkheid voor het uitzetten van de leerlijnen en voor het didactische aanbod.

Vier leerroutes

De Meander biedt vier leerroutes, afgeleid van het landelijk doelgroepenmodel (zie www.lecso.nl), die leiden naar verschillende niveaus van dagbesteding.

  • leerroute 1 leidt toe naar belevingsgerichte dagbesteding
  • leerroute 2 naar activiteitengerichte dagbesteding
  • leerroute 3 naar activiteitengerichte/arbeidsgerichte dagbesteding
  • leerroute 4 naar arbeidsgerichte dagbesteding/beschutte arbeid


Wanneer sprake is van een hoger ontwikkelingsniveau, leerroute 5, wordt onderwijs op een cognitief hoger niveau aangeboden. Hierbij sluiten we aan bij scholen van Attendiz met een vergelijkend aanbod. Het is onderwijs op maat. 

Ervaring leert ons dat de uitstroombestemming dagbesteding blijft. Onze ambitie is om de leerlingen uit te laten stromen naar een lichtere vorm van (speciaal) onderwijs.  Voor alle leerlingen geldt dat ieder jaar wordt bekeken of De Meander nog steeds de passende plek voor de leerling is of dat gekeken moet worden naar een andere (onderwijs)setting. 

Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelingsperspectief plan (OPP) opgesteld waarin de uitstroom wordt bepaald met leerlinggebonden onderwijsbehoeften. Ondersteuning vanuit onderwijs en zorg wordt hierin vastgelegd in afstemming met ouders.

Meer weten over onze scholen?

Neem gerust contact op, wij vertellen u graag meer
Heeft u een vraag?
Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.
OCR en vlierstraat
De Meander
X
X